Svininfluensan


För mig känns all hysteri bara som ett stort skämt, det känns ungefär som att det inte finns några andra nyheter att rapportera om och istället så fokuserar man på en svininfluensa. Visst att man ska vara försiktigt men snälla det går till överdrift. Det handlar inte om ett virus som man inte kan överleva, det handlar i princip om en influensa. Statistiken säger att det är lika hög dödlighet på svininfluensan som på en vanlig influensa. Tycker det är tråkigt och faktiskt tragiskt att man väljer att slå upp det så stort eftersom jag tror människor kan sluta lyssna när det verkligen händer någonting. Det är lite som att skrika att vargen kommer fast den egentligen inte ens har setts till. Ibland tycker jag verkligen att nyheterna kan fokusera på någonting viktigare än att försöka göra folk livrädda.

För tyvärr finns det folk som blir livrädda. Läste i veckan på en blogg om att hon föreslog att man skulle isolera hela Sverige och förbjuda resor till andra länder för att smittan inte ska spridas. Ibland tycker jag folk tänker väldigt underligt,  ska man isolera sverige varje höst när vanliga influensan kommer då också?

Samtidigt som man fokuserar på en svininfluensa som har en dödlighet som en vanlig influensa så dör folk runt om i världen varje dag av sjukdomar som ingen kan överleva. Ursäkta men jag tycker det är helt rubbat, ärligt talat så blir jag förbannad.



Kommentarer
Postat av: phiie

ja, fast der var inte så fint väder :P

2009-07-26 @ 18:52:52
URL: http://phiie.blogg.se/
Postat av: maja

sv: åh, tack så jättemycket! det värmer verkligen :)

2009-07-26 @ 18:59:12
URL: http://majakaka.blogg.se/
Postat av: Tina

Ja men herregud! Det är ju så upptrissat så det slår allt. T.o.m min sambo har gått på allt och insisterar på att vi MÅSTE vaccinera oss så fort det bara går. Läser man på lite fattar man ju att för oss friska människor är den inte mycket värre än "vanliga" influensan.

2009-07-26 @ 19:05:56
URL: http://beleza.blogg.se/
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

antagligen blåsts upp just för att det är nytt.. men varje år är de ju något. kosjukan, fågelinfluensan... alltid något haha

2009-07-26 @ 19:52:09
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0